goede voornemens

Talloze mensen maken aan het eind van het jaar een aantal goede voornemens voor het nieuwe jaar. Ze willen stoppen met drinken, een paar kilootjes kwijtraken, meer tijd met de familie doorbrengen of vaker gaan sporten. Hoopvol gaan we het nieuwe jaar in, maar veel mensen zien hun goede voornemens al in de eerste paar weken sneuvelen. Het ontbreekt vaak aan motivatie, tijd, zin en plezier. Dit jaar zal het anders zijn. Met onze tips houd je deze goede voornemens namelijk wel vol!

goede voornemens

Tip 1. Maak concrete plannen

Vaak is het moeilijk om goede voornemens waar te maken omdat de voornemens te vaag zijn. Afvallen en vaker sporten zijn gezonde voornemens, maar niet concreet genoeg om mee aan de slag te gaan. Zorg er daarom voor dat je deze plannen omzet in concrete doelen. Hoeveel kilo wil je kwijt? Hoe vaak wil je sporten? Wanneer ga je hier tijd voor maken? Door de plannen op te breken in doelen die je kunt inplannen, bijhouden en behalen, heb je een duidelijke richtlijn en iets om naartoe te werken. Gebruik bovendien een habit tracker om jouw progressie bij te houden.

Tip 2. Werk met beloningen

Kleine kinderen zijn goed te motiveren tot klusjes en vervelende taken wanneer ze een beloning naderhand krijgen. Maar wist je dat dit principe ook prima werkt voor volwassenen? Werk actief met beloningen om jezelf meer te motiveren tot het behalen van bepaalde doelen. Trakteer jezelf op een warm bad na een work-out sessie op de fitnesstrampoline, ga samen met je fitnesspartner een drankje doen na het hardlopen en koop iets moois voor jezelf als je jouw afvaldoelen hebt behaald. Het klinkt simpel, maar het werkt ontzettend goed.

Tip 3. Deel jouw plannen

We zijn vaak huiverig om onze goede voornemens met anderen te delen. Wat nu als we het niet halen? Wat nu als ze ons niet serieus nemen? Juist door de goede voornemens voor onszelf te houden, verkleinen we de kans op succes. Deel je plannen met anderen om jezelf meer te motiveren. Wie weet vind je wel een nieuw hardloopmaatje, iemand waarmee je gezonde recepten kunt uitwisselen of iemand die graag die spannende reis samen wilt maken.

Tip 4. Wees realistisch

Wanneer je jouw goede voornemens gaat omzetten in concrete plannen is het belangrijk om realistisch te blijven. Als je nooit echt sport kun je niet van jezelf verwachten dat je over een maand een marathon kunt lopen. En als je graag wilt afvallen werkt het ontmoedigend als je jouw streefgewicht te laag instelt. Houd de plannen realistisch om zo ook de kleine overwinningen te kunnen vieren. Talloze kleine doelen dragen ook bij aan de uiteindelijke droom.

Tip 5. Have fun!

Niets is makkelijk vol te houden als je er geen plezier aan beleeft. Zorg er daarom voor dat je jouw mooie plannen ook vooral leuk maakt. Sporten, gezonder gaan leven, stoppen met drinken en meer tijd vrijmaken voor anderen hoeft geen last te zijn. Kies een sport uit waar je met plezier aan begint. Experimenteer met overheerlijke recepten om gezond eten leuk te maken. Creëer feestelijke mocktails om avondjes zonder alcohol te vieren en onderneem leuke uitjes met familieleden en vrienden. Hoe meer plezier je maakt, hoe makkelijker de goede voornemens zijn!

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.