goede voornemens

Zo houd je die goede voornemens wél vol

Het nieuwe jaar is begonnen en waarschijnlijk zit je, net als ieder ander persoon, nog vol goede voornemens en mooie plannen voor dit jaar. Goed zo! Het is goed om doelen te stellen en plannen te maken, maar het blijkt keer op keer weer lastig te zijn om deze plannen ook vol te houden. Voor je het weet ben je weer te druk met de dagelijkse beslommeringen om regelmatig te sporten, gezond te eten of andere plannen vol te houden. Wij geven tips om jouw goede voornemens dit jaar wél vol te houden.

#1 Stel haalbare doelen

Of je nu wat kilo’s wilt verliezen, meer in beweging wilt komen of een studie wilt gaan volgen, het is altijd belangrijk om jouw doelen realistisch te houden. Wees eerlijk over de tijd en moeite die je wilt doen voor het behalen van je doel en zorg ervoor dat je jouw doel zo concreet mogelijk maakt. Je laat een goed voornemen namelijk al snel los wanneer het doel onhaalbaar voelt. Richt je aandacht dus niet op de marathon in New York als je nooit gaat hardlopen, maar houd het dichter bij huis. En begin met kleine veranderingen in het eetpatroon als je gezonder wilt gaan eten in plaats van dat je radicaal het menu omgooit voor iedereen in het gezin.

#2 Verdeel grote doelen in kleine stappen

Heb je echt een groot voornemen of doel voor ogen, zorg er dan voor dat dit doel haalbaar voelt door het op te delen in kleine stappen of subdoelen. Wil je graag gezonder gaan eten? Concretiseer dan op welke manieren je dit wilt gaan doen en ga daarmee aan de slag. Wil je graag gaan hardlopen en een marathon lopen? Begin dan klein en stel doelen in voor kleine afstanden of wedstrijden. Elk behaalde doel voelt dan als een overwinning en zo houd je het veel langer vol. Noteer je doelen en vier elke overwinning om jezelf te motiveren.

#3 Maak tijd

Een veelgehoord excuus om goede voornemens niet vol te houden is het gebrek aan tijd. Door onze drukke schema’s komen we helemaal niet toe aan sporten, reizen, familiebezoekjes of de tijd nemen voor een gezond ontbijt. Toch kun je hier wel degelijk iets aan doen. Als je vastbesloten bent om je voornemen vol te houden, dan maak je hier tijd voor. Een effectieve manier om dit heel bewust te doen, is door tijd voor jouw doelen in te plannen. Dit kan dagelijks of wekelijks: wat jou het beste uitkomt. Het belangrijkste is om van jouw goede voornemens een agendapunt te maken zodat je er zeker weten aan toe komt.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *