springen en in vorm

5 tips om écht in vorm te komen dit jaar

Het nieuwe jaar is alweer een maand oud en voor veel mensen zijn de goede voornemens al niet meer dan een verre herinnering. Eén van de meest gemaakte goede voornemens is gezonder leven en fitter worden. Motivatie is er genoeg te vinden: social media platformen als Instagram en Facebook staan vol met #fitgirls en gezond eten en leven lijkt al jaren aan populariteit te winnen. Toch is in vorm komen nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Dan is het logisch dat de moed je in die eerste maand van het jaar al in de schoenen zakt. Wij geven daarom 5 handige tips die echt helpen bij het in vorm komen. Zo kun je in december trots en tevreden terugkijken op een jaar waarin je jouw goede voornemens echt hebt weten vol te houden

Tip 1: Wees realistisch in jouw doelen

We willen natuurlijk geen dromen om zeep helpen, maar een goed voornemen is een stuk makkelijker vol te houden als het uiteindelijk doel haalbaar is. Als je nooit hardloopt en je stelt jezelf als doel om de marathon te rennen in 2 maanden dan maak je het jezelf wel erg lastig. Het wordt dan ook veel verleidelijker om jouw doel op te geven als het even niet mee zit. Richt je daarom heel bewust op de kleine overwinningen. Of ga voor een groot doel en stel subdoelen voor jezelf op om de vooruitgang regelmatig te vieren. Zo blijft sporten leuk.

Tip 2: In vorm blijven. Kies voor een leuke sport

Trek daarom eens wat tijd uit om te ontdekken wat jij echt een leuke sport of activiteit vindt en stort je daar vol enthousiasme op. Ontdek of je graag in teamverband of juist alleen sport. Of je graag de deur uitgaat of toch liever in eigen huis actief aan de slag gaat. Houd je van balsporten of juist van dansen? Kom je graag dagelijks in beweging of kies je voor een intensieve work-out op bepaalde momenten in de week? Regelmatig bewegen wordt een stuk makkelijker vol te houden als je iets doet wat je ook echt leuk vindt. Wil je bijvoorbeeld op een leuke manier in beweging komen, maar heb je niet veel tijd en gelegenheid om de deur uit te gaan? Dan is trampolinespringen op één van de fitness trampolines van Flexbounce wellicht dé sport voor jou!

Tip 3: Deel het enthousiasme

Alleen sporten geeft natuurlijk een soort van vrijheid, maar samen sporten is wel zo gezellig. Een sportmaatje kan er daarnaast ook voor zorgen dat je de broodnodige motivatie krijgt als je er even geen zin in hebt. Trommel dus een zus, vriend(in), partner of collega op. Zoek samen een leuke activiteit uit die jullie samen kunnen ondernemen en maak er vooral een gezellig ritueel van.

Tip 4: Zorg voor een goede uitrusting

Als je net begint met sporten, hoef je natuurlijk niet een geheel nieuwe garderobe met de nieuwste gadgets te kopen. Ben je echter serieus aan het sporten, dan is een investering in een goede uitrusting zeker geen overbodige luxe. Hardlopen wordt nu eenmaal een stuk makkelijker met goede hardloopschoenen. En een extra racket kan geen kwaad als je graag tennist. Je hoeft hier trouwens niet de hoofdprijs voor te betalen: op Marktplaats vind je vaak prima spullen voor een fractie van de nieuwprijs.

Tip 5: Stel een sportschema of reminder in

Als je geen sportmaatje hebt of een drukke agenda hebt dan kan het handig zijn om te werken met een sportschema. Zo plan je tijd in jouw drukke agenda om in beweging te komen. Door middel van een reminder vanuit jouw digitale agenda of op jouw telefoon word je aan jouw sportplannen herinnert. Zo heb je een extra motivatie om het werk even te laten liggen en voor jezelf en jouw gezondheid te kiezen.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *