sporten warme dagen

Sporten in de zomer is heerlijk. Je kunt heerlijk bewegen in de buitenlucht, het is tot laat in de avond nog licht en vanwege de vakantieperiode heb je genoeg tijd om lekker te sporten en actief te zijn. Het is echter tijdens de zomermaanden wel belangrijk om de weersvoorspellingen in de gaten te houden, ook al verwacht je geen regen. Sporten in de zomer bij hoge temperaturen, en vooral bij hittegolven, kan namelijk de nodige risico’s met zich meenemen. Daarom leggen wij je uit waar je op moet letten tijdens het sporten op warme dagen.

sporten warme dagen

Check het weerbericht

Check, voordat je de deur uitgaat om te sporten, eerst even het weerbericht. Let daarbij vooral op de temperatuur en de luchtvochtigheid. Als het erg heet is of de luchtvochtigheid erg hoog is, is sporten niet verstandig. Door de hoge luchtvochtigheid is het namelijk lastiger om af te koelen en loop je meer kans op oververhitting, met alle gevolgen van dien.

Bescherm je tegen de zon

Bescherm jezelf altijd tegen de zon als je buiten gaat sporten. Zelfs als het niet heel erg warm is buiten, is het verstandig om je in te smeren. Je bent tenslotte wel even buiten de deur en door het zweten loop je de kans sneller te verbranden. Smeer je dus goed in voor je de deur uitgaat en smeer ook de huid tijdens het sporten opnieuw in. En wist je dat er ook UV-sportkleding en UV-zwemkleding bestaat?

Drink voldoende

Het is tijdens het sporten altijd belangrijk om voldoende te drinken, maar vooral op warme dagen is dit extra belangrijk. Tijdens het sporten verlies je behoorlijk wat vocht en dit wil je, vooral op warme dagen, zo snel mogelijk aanvullen. Neem dus altijd een fles water mee als je gaat sporten.

Sport niet ‘s middags

Gedurende de dag is het raadzaam om tussen 12 en 4 uur niet te sporten. De zon staat dan het hoogst en de temperatuur loopt flink op. Als je wilt sporten op een warme dag kun je dit het beste ‘s ochtends vroeg of in de avond doen. De temperatuur is dan wat aangenamer en de kans op oververhitting is minder aanwezig.

Draag luchtige kleding

Op warme dagen is de kans op oververhitting tijdens het sporten veel groter. Daarom is het belangrijk om jezelf en jouw omgeving koel te houden. Eén manier om dat te doen is door luchtige kleding te dragen. Kies voor een broek en een top die ademen zodat lucht en vocht de ruimte krijgen.

Luister naar je lijf

Fysieke inspanning op warme dagen is extra zwaar. Het kan dus gebeuren dat je niet in staat bent tot dezelfde prestaties als je van jezelf gewend bent. Luister liever naar je lijf. Ben je vermoeid, duizelig, misselijk of voel je je op een andere manier niet in orde? Stop dan met sporten en neem rust.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.