sportieve voornemens

5 tips voor een sportief 2019

Het nieuwe jaar staat voor de deur en we maken massaal goede voornemens om in 2019 de beste versie van onszelf te zijn. Een veelgehoord voornemen is gezonder leven en meer bewegen. Nu zijn we allemaal gebaat bij een gezondere lifestyle en meer beweging, maar helaas sneuvelt dit voornemen vaak al in de eerste maand van het nieuwe jaar. Om ervoor te zorgen dat jouw goede voornemens dit jaar ook daadwerkelijk onderdeel worden van jouw lifestyle, geven we in dit artikel 5 tips voor een sportief 2019.

#1 Stel doelen voor jezelf

De meeste goede voornemens blijven precies dat: voornemens. Om een voornemen écht een nieuwe gewoonte te laten worden, is het belangrijk om plannen te maken en doelen te stellen. Het voornemen ‘meer bewegen’ is namelijk heel abstract en juist door er concrete doelen van te maken, kun je hier effectief naartoe werken. Zet je voornemens dus om in doelen waar je mee aan de slag kunt gaan. Dit kan een wekelijks trainingsschema zijn, maar ook een plan om deel te nemen aan een marathon of bootcamp. Als het doel haalbaar en meetbaar is, heb je ook regelmatig het gevoel vooruitgang te boeken en dat motiveert weer.

#2 Houd het realistisch

We dromen natuurlijk allemaal wel eens van een grote verandering en de beste versie van onszelf, maar hoe realistisch is dit? Als je meer wilt bewegen, houd dan goed voor ogen hoe je nu leeft en maak geen plannen gebaseerd op jouw ideale zelf. Je kunt misschien dromen van een leven waarin je elke dag in de sportschool staat of elke ochtend begint met een rondje hardlopen, maar bepaal voor jezelf hoe realistisch deze plannen zijn gebaseerd op jouw huidige gedrag. Stel de doelen realistisch op en houd het laagdrempelig. Zo zijn de nieuwe plannen veel beter vol te houden en bewaar je het plezier in jouw nieuwe voornemens.

#3 Kies een sport waar je plezier in hebt

Een voornemen is veel beter vol te houden als je er plezier in hebt. Denk dan ook goed na, bij het plannen van jouw nieuwe voornemens, waar je voldoening en plezier uit zult halen. Als je doordeweeks geen zin hebt om de deur uit te gaan, heb je niets aan een voornemen om dagelijks naar de sportschool te gaan. Als je niet van hardlopen houdt, dan ga je het voornemen om dagelijks een rondje te lopen waarschijnlijk niet volhouden. Kies dus voor een sport waar je plezier in hebt en zo ga je waarschijnlijk met veel meer plezier aan de slag.

#4 Doe het samen

Alhoewel jouw voornemen heel persoonlijk is, wordt sporten vaak wel leuker als je het samen doet. Betrek een vriend, partner of familielid bij jouw nieuwe sport en maak er een gezellig uitje van. Of word lid van een sportclub of team met gelijkgestemden. Je kunt op deze manier elkaar motiveren en zo houd je jouw plannen beter vol.

#5 Kies voor regelmaat

Het dagelijks leven is veelal hectisch en plannen kunnen ieder moment wijzigen, maar bijna alles is makkelijker vol te houden als je het met regelmaat doet en een bepaald ritme aanhoudt. Nieuwe gewoontes worden door middel van herhaling en regelmaat aangeleerd en dit werkt dus ook voor sportieve voornemens. Kies bij het plannen van jouw nieuwe fitnessregime dus voor een haalbaar trainingsschema en houd dit zoveel mogelijk vol. Voor je het door hebt, weet niet beter meer en ga je zonder morren en tegenzin aan de slag.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *