Heb jij er ook zo’n moeite mee om op gewicht te blijven? Dan sta je daar niet alleen in. Talloze vrouwen en mannen kampen met overgewicht en vinden het lastig om af te vallen of om op gewicht te blijven. We weten allemaal dat een gezond en gevarieerd dieet en voldoende bewegen belangrijk is voor een gezond gewicht, maar de verleidingen zijn groot en we hebben zo weinig tijd. Bij Flexbounce weten we gelukkig hoe leuk bewegen kan zijn. Daarom geven wij in dit artikel tips en adviezen voor effectief afvallen.

Wees realistisch

De extra kilo’s die je hebt zijn er vast en zeker niet van de één op de andere dag bijgekomen. Gewichtstoename is vaak een proces van jaren. Het is dan ook onrealistisch om te verwachten dat je overtollige kilo’s in enkele weken of maanden kunt verliezen. Gezond en blijvend afvallen kost tijd en dat moet je het proces ook gunnen. Alleen dan werk je aan een leefstijl die vol te houden is voor langere duur en gewichtsverlies met blijvend resultaat.

Houd bij wat je eet en drinkt

Om het eetpatroon in positieve zin te veranderen is het allereerst belangrijk om inzicht te krijgen in het dieet. Houd dus gedurende enkele dagen tot weken bij wat je precies eet en drinkt. Je kunt denken dat je hier al een helder beeld van hebt, maar al die snacks tussendoor en de diverse glazen frisdrank in de week tikken behoorlijk aan. Pas als je echt geconfronteerd wordt met het eetpatroon kun je werken aan verandering. Een app als de Eetmeter van het Voedingscentrum is hiervoor een uitkomst.

Maak bewegen leuk

Regelmatig sporten is ontzettend moeilijk vol te houden als je iets met tegenzin doet. Als je elke dag opziet tegen het hardlopen of absoluut geen tijd vrij wilt maken voor een bezoek aan de sportschool, zul je vroeger of later de handdoek in de ring gooien. Daarom is het belangrijk om een sport of activiteit te vinden waar je oprecht plezier in hebt. Het is de bedoeling dat je elke dag uitziet naar dit moment en iets vindt dat je langdurig vol kunt houden. Is hardlopen, zwemmen of voetballen niet jouw ding? Verken dan andere, iets minder bekende sporten. Hoepelen, skaten, paaldansen, trampolinespringen: het zijn allemaal sporten die uitstekend zijn voor de conditie en voor het opbouwen van kracht en souplesse en ze zijn ook nog eens superleuk om te doen!

Geef niet op

Eén van de grootste valkuilen van elk dieet is het moment dat er wordt ‘gezondigd’. Wanneer je een dag de regels overboord gooit en besluit wel dat taartje te eten of dat glas wijn te nemen is dat geen ramp en hoeft dat niet het einde van het dieet te betekenen. Een gezondere lifestyle is geen ‘alles of niets’. Je kunt prima een keertje minder gezond eten en de draad de volgende dag weer oppakken. Het belangrijkste is om door te gaan en niet op te geven. Je zult zien dat jouw doorzettingsvermogen al snel zijn vruchten zal afwerpen.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.