calorieën verbranden

We weten allemaal dat regelmatig sporten heel goed voor  je is. Sporten houdt het lichaam fit, helpt om spieren en gewrichten soepel te houden en het is ook nog eens erg leuk om te doen. Bovendien is sporten een belangrijk onderdeel van elk plan om op gewicht te blijven of juist af te vallen. Maar welke sporten zijn nu het meest effectief om af te vallen? Met deze sporten verbrand je de meeste calorieën.

calorieën verbranden

Calorieën en afvallen

We hebben het in het dagelijks leven vaak over calorieën, maar wat zijn dit eigenlijk? Een calorie is een eenheid voor energie. We duiden ermee aan hoeveel energie we binnenkrijgen en hoeveel energie we verbruiken. Doorgaans gebruiken we hiervoor kilocalorieën omdat dit eenvoudiger in gebruik is. Een gemiddelde vrouw heeft zo’n 2000 kcal op een dag nodig en een gemiddelde man 2500 kcal. Dit is de hoeveelheid energie die nodig is om op gewicht te blijven bij een gemiddeld actieve leefstijl. Als je echter wilt afvallen, is het nodig om meer calorieën te verbruiken dan binnen te krijgen. Dit kun je doen door, op een verantwoorde manier, minder calorieën op een dag te consumeren en door actiever te worden. Met sporten kun je flink wat calorieën verbranden.

Met deze sporten verbrand je de meeste calorieën

We verbruiken de hele dag door calorieën, zelfs als we slapen. Maar hoe actiever je bent, hoe meer calorieën je verbrandt. Hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het sporten is helemaal afhankelijk van de intensiteit van de activiteit en de duur van de oefening. Wij zetten de sporten waarmee je de meeste calorieën kunt verbranden op een rij. De waarden per sport geven aan hoeveel calorieën de gemiddelde vrouw verbrand met deze sport met minuut.

  • wielrennen                       19,3 kcal per minuut
  • hardlopen                        13,8  kcal per minuut
  • touwtjespringen              12,3 kcal per minuut
  • traplopen                          10,9 kcal per minuut
  • skeeleren/skaten            10,4 kcal per minuut
  • trampolinespringen         7,4 kcal per minuut

Natuurlijk is het indrukwekkend dat je met touwtjespringen en traplopen relatief veel calorieën kunt verbranden, maar onthoud ook dat de duur van een work-out ook zeker belangrijk is. Kies daarom voor een sport waarmee je flink wat calorieën kunt verbranden, maar die je ook goed kunt volhouden. Ter illustratie: fietsen in een rustig tempo verbrandt 4,9 kcal per minuut en wandelen 5,2 kcal per minuut. Dit lijkt niet veel, maar deze activiteiten houdt de gemiddelde mens rustig voor langere tijd vol.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *