herstellen van een blessure

Regelmatig bewegen is ontzettend belangrijk voor een gezond lichaam. Door regelmatig te bewegen, houd je je lichaam soepel en sterk, werk je aan je weerstand en verklein je de kans op diverse ziektes en klachten. De richtlijn in Nederland is dat volwassenen veel stil zitten dienen te vermijden en minstens 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning doen, verspreid over verschillende dagen. Daarbij wordt ook geadviseerd om minstens twee maal per week spier- en botversterkende oefeningen te doen. Als je deze richtlijn volgt, ben je wekelijks genoeg in beweging om fit te blijven. Maar hoe je beweegt is ook belangrijk. Een goede warming-up en cooling down en verantwoord bewegen zijn belangrijk om blessures te voorkomen. Mocht je toch een blessure hebben opgelopen, dan is het belangrijk om de juiste stappen te nemen voor een spoedig herstel. Wij geven 5 tips om sneller te herstellen van een blessure.

#1 RICE

Er zijn verschillende soorten blessures te onderscheiden. Een acute blessure ontstaat plotseling. De blessure is goed te lokaliseren, doet pijn en heeft een zwelling en roodheid. De behandeling van een acute blessure verloopt vaak via de RICE-methode. RICE staat voor Rest (rust), Ice (ijs), Compression (compressie) en Elevation (elevatie). In het kort betekent dit dus dat je na het oplopen van de blessure het aangedane lichaamsdeel minimaal zo’n 24 uur rust moet geven, moet koelen met ijs tot maximaal 20 minuten, druk moet geven op de zwelling en omhoog moet houden. Acute blessures zijn hierbij het meest gebaat. Voor chronische blessures is deze behandeling echter niet toereikend.

#2 Bezoek een goede fysiotherapeut

Voor herstel van een (chronische) blessure is goede begeleiding essentieel. De fysiotherapeut weet precies welke behandeling gepast is voor de betreffende blessure en welke oefeningen bevorderlijk zijn voor het herstel. De fysiotherapeut kan ook advies geven over veilig bewegen en het nemen van rust. Vraag ook zeker naar advies voor voeding en supplementen voor een spoedig herstel.

#3 Neem de benodigde rust

Bij het herstellen van een blessure is rust heel belangrijk. Door rust wordt het geblesseerde lichaamsdeel ontzien en krijgt het de mogelijkheid te herstellen. Alhoewel rust alleen vaak niet voldoende is, is het wel een essentieel onderdeel van het herstel. Dit geldt voor zowel een acute als een chronische blessure.

#4 Blijf verantwoord bewegen

Alhoewel rust wordt aangeraden bij het herstellen van een blessure, is het wel belangrijk om in beweging te blijven. De kunst is om een goede balans te vinden tussen rust en bewegen. Om op een verantwoorde manier in beweging te komen, is een workout op de fitnesstrampoline bij uitstek geschikt. Je kunt hier werken aan de conditie, de spieren en het herstel zonder de gewrichten te overbelasten. Begin rustig en bouw de oefeningen langzaam op.

#5 Denk om je voeding

Je denkt misschien ‘wat heeft voeding nu met mijn blessure te maken?’. Toch is er een sterke relatie tussen ons herstel en voedingsmiddelen. Bepaalde voedingstoffen kunnen ons herstel ondersteunen en zelfs bevorderen. Denk hierbij aan eiwitten, maar ook zeker aan omega-3 en vitamine C. Zo zijn er ook voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden bij het herstel. Consumeer bijvoorbeeld liever geen alcohol, dit kan het herstel belemmeren.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.