trampolinespringen tegen botontkalking

Botontkalking, ook wel bekend als osteoporose, is een veelvoorkomende aandoening. Maar liefst 1 op de 3 vrouwen en 1 op de 8 mannen krijgt hiermee te maken. Botontkalking treft vooral mensen boven de 50 jaar, maar kan ook eerder voorkomen. Mensen met botontkalking kampen met poreuze botten en dat maakt het dagelijks leven best een uitdaging. Gelukkig is er veel dat je zelf kunt doen om fit en gezond te blijven met botontkalking. Gezonde voeding is erg belangrijk om in goede conditie te blijven en het lichaam te voorzien van calcium. Daarnaast is regelmatig bewegen ontzettend belangrijk om fit te blijven en de botten en spieren te versterken.

Wat is botontkalking?

Botontkalking is een aandoening waarbij de botten in het lichaam poreus worden. Hierdoor zijn de botten minder stevig en neemt de kans toe dat er iets breekt, zelfs al bij een kleine misstap. Vrouwen hebben na de overgang een verhoogd risico op botontkalking, maar ook mensen met een reumatische aandoening of bij langdurig gebruik van prednison hebben een verhoogde kans op osteoporose. Vaak merken mensen niet dat ze osteoporose hebben. De eerste klacht is vaak een botbreuk, waarna een uitgebreider onderzoek kan volgen. Deze botbreuken komen vaak voor in de ruggenwervels, de pols of de heup. Daarnaast kan door botontkalking de houding veranderen en kunnen wervels inzakken. Door deze inzakkende wervels word je kleiner en kunnen pijnklachten ontstaan.

Bewegen met botontkalking

Het is belangrijk voor ieder mens om voldoende te bewegen op een dag, juist ook als men kampt met een aandoening als botontkalking. Een goede conditie is belangrijk voor een goede algehele gezondheid. Daarnaast helpt regelmatig bewegen bij het versterken van de spieren en botten. Vooral activiteiten die de botten belasten, zijn belangrijk in de strijd tegen osteoporose. Maar hoe werk je aan een goede conditie met broze botten? De fitnesstrampoline van Flexbounce kan hier uitkomst bij bieden. De fitnesstrampolines zijn uitgerust met elastieken veren. Dit vermindert de impact van het springen op de spieren en gewrichten. Hierdoor zijn de trampolines bij uitstek geschikt voor beginnende sporters die hun lichaam moeten ontzien. Het springen op een trampoline zorgt wel voor een effectieve work-out waarbij alle spieren in het lichaam getraind worden. Met slechts een paar minuten per dag werk je effectief aan jouw conditie.

Meer weten over botontkalking?

Naast deze specifieke fitness oefeningen op de fitnesstrampoline zijn er natuurlijk nog veel meer activiteiten die je kunt ondernemen. Zo zijn wandelen, traplopen, golfen en tuinieren ook activiteiten die worden aangeraden en effectief worden bevonden bij botontkalking. Wil je meer weten over botontkalking en wat je zelf kunt doen om de gezondheid en de conditie te verbeteren? Lees dan zeker meer over osteoporose op de website van het Reumafonds. Hier vind je informatie en advies over de aandoening, pijnbestrijding en het voorkomen van botverlies en botbreuken.

 

Deel dit:
1 antwoord
  1. Liva Engstrom
    Liva Engstrom zegt:

    Lichaamsbeweging zorgt voor een betere doorbloeding, ook naar de botten toe. Dit maakt het hele lichaam sterker, en botten hebben een bepaalde belasting nodig om sterk te blijven. Door te springen, dus tegen de zwaartekracht in te gaan, bewerkstellig je die druk het snelst. Dit wordt rebounding genoemd en helpt ook bij het versterken van de spieren en het verbeteren van de balans. Hierdoor zullen osteoporosepatienten minder snel vallen en hun botten breken. Fitnesstrampolines bieden osteoporosepatienten dus de lichaamsbeweging die ze nodig hebben zonder risico op overbelasting en botbreuken van de knieen, gewrichten en rug. Trampolinespringen kent meer gezondheidsvoordelen, het lymfevatenstelsel wordt bijvoorbeeld in werking gezet. Dit fungeert kortweg als het afvoersysteem van overtollig weefselvocht en afvalstoffen uit de lichaamscellen. Beweging zorgt er dus voor dat het lichaam zich reinigt van virussen en bacterien, en voorkomt ziektes.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *