fibromyalgie

Er zijn in Nederland zo’n 340.ooo mensen die kampen met fibromyalgie. Dit zijn voornamelijk vrouwen, maar de aandoening komt ook bij mannen en bij kinderen voor. Dit chronisch pijnsyndroom zorgt voor veel vervelende klachten die het dagelijks leven flink kunnen bemoeilijken. En een echte behandeling voor de ziekte is er helaas nog niet. Gelukkig zijn er veel leefstijlveranderingen die je kunt doorvoeren om de klachten te verminderen. Wij leggen uit hoe beweging kan helpen bij fibromyalgie.

fibromyalgie

Wat is fibromyalgie

Fibromyalgie wordt ook wel weke delen reuma of spierreuma genoemd. Het is een chronisch pijnsyndroom dat vooral pijnklachten in de spieren en in het bindweefsel veroorzaakt. Mensen met fibromyalgie ervaren onder andere spierpijn, spierstijfheid, vermoeidheid, slaapproblemen, allergieën, concentratiestoornissen, angstgevoelens en depressiviteit. Er is tot op heden geen behandeling of medicijn dat de aandoening geneest.

Wat verlicht de klachten

Omdat er nog geen genezing mogelijk is van fibromyalgie, draait de voornaamste behandeling om het verminderen van de pijnklachten. Hierbij is slaap van essentieel belang. Omdat mensen met fibromyalgie vaak slecht, licht en onrustig slapen, krijgt het lichaam weinig gelegenheid zich te herstellen. Een betere nachtrust kan daarom een groot verschil maken qua pijnklachten. Ook voeding speelt een grote rol bij fibromyalgie. Goede voeding ondersteunt ieders gezondheid, maar voor mensen met fibromyalgie is gezonde en gebalanceerde voeding essentieel voor een goede weerstand en voldoende energie.

Bewegen met fibromyalgie

Veel behandelingen voor fibromyalgieklachten richten zich op gezonde beweging. Bewegen is ontzettend belangrijk voor het verminderen van klachten en het soepel houden van de spieren. Uit diverse onderzoeken blijkt dat regelmatig bewegen leidt tot een verminderen van de klachten. Daarnaast heeft bewegen ook een positief effect op de stemming. Het is echter wel belangrijk om bewust te kiezen voor een sport. Niet alle sporten zijn even geschikt voor mensen met chronische pijnklachten. Vooral sporten als zwemmen, wandelen, trampolinespringen en yoga worden daarom geadviseerd. Dit zijn sporten die de spieren en gewrichten niet overmatig belasten en waar je je naar eigen vermogen kunt inspannen. Vergeet niet een goede warming-up en cooling down te doen na het sporten of neem een heerlijk warm bad om de spieren extra te verwennen.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *