zwangerschap

De zwangerschap is een prachtige tijd waarin je niet alleen werkt aan nieuw leven, maar jouw lichaam ook drastisch verandert. De buik wordt niet alleen groter, maar de hormoonhuishouding verandert, de bekkenbodem wordt slapper en diverse spieren in het hele lichaam kunnen gevoelig en pijnlijk zijn. Dat kan er misschien voor zorgen dat je als vrouw een beetje twijfelt over sporten. Kan sporten geen kwaad in deze 9 maanden? Wij vertellen je alles over sporten, en met name trampolinespringen, tijdens de zwangerschap.

zwangerschap

Sporten tijdens de zwangerschap

Voor een gezond lichaam is het belangrijk om gezond en gebalanceerd te eten en regelmatig te bewegen. Dit advies is niet anders tijdens de zwangerschap. Bewegen tijdens de zwangerschap houdt het lijf soepel en vitaal en kan zelfs energie geven in vermoeiende periodes. Het is natuurlijk wel heel belangrijk om naar jouw lichaam te luisteren. Tijdens een gezond verloop van de zwangerschap kan sporten geen kwaad, maar bij ongemakken of complicaties is het altijd belangrijk te overleggen met een arts.

Welke sporten zijn aan te raden?

Natuurlijk zijn niet alle sporten even geschikt voor een zwangere vrouw. Zo brengen vechtsporten zoals judo, boksen en karate simpelweg teveel risico’s voor moeder en kind met zich mee. Daarnaast is het belangrijk om goed te luisteren naar het lichaam. Tijdens de zwangerschap torst het lichaam veel extra kilo’s mee waardoor de belasting op de spieren en gewrichten toeneemt. Dit maakt je blessuregevoeliger. Houd hier dus rekening mee tijdens het sporten. Speciale sporten voor zwangeren, zoals zwangerschapszwemmen en zwangerschapsyoga, houden hier extra rekening mee.

En trampolinespringen?

Alhoewel sporten tijdens de zwangerschap dus geen enkel probleem is en zelfs voordelen heeft, is trampolinespringen natuurlijk een ander verhaal. Alhoewel bouncen op de fitness trampoline normaliter heel gezond is voor jong en oud, is het begrijpelijk dat je als zwangere wat aarzeling voelt om op de trampoline te staan. Het is dan ook belangrijk om goed met je arts te overleggen over het voortzetten van de training op de trampoline. Vindt jouw arts het prima? Ga dan met een gerust hart verder in een tempo dat goed voelt. Zorg er wel voor dat je goede grip hebt tijdens het springen, bijvoorbeeld door een springstok. De workout moet bovenal veilig zijn voor moeder en kind. Als de zwangerschap vordert kun je door gewichtstoename en de groeiende buik problemen krijgen met balans en coördinatie. Mocht dit het geval zijn, neem dan het zeker voor het onzekere en vervang de trampoline workouts tijdelijk voor een alternatief.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *