Het lymfesysteem is een groot circulatiesysteem in je lichaam, dat een stuk minder aandacht krijgt dan de bloedsomloop. Pas in de 21e eeuw keken onderzoekers dieper in de dynamiek van het lymfesysteem en de invloed op de totale fysiologie. Als het lymfesysteem niet goed werkt, kunnen er chronische ziekten ontstaan. Dus, hoe verbeter je je lymfesysteem en reinig je dit effectiever?

lymfe

Je afvoer schoon houden

Het lymfesysteem kun je vergelijken met de afvoer in je huis. Wat gebeurt er als er een verstopping in een afvoer zit? Een onaangename geur verschijnt, water vult te snel de gootsteen, het toilet spoelt niet meer door en deeltjes als voeding, haren en bacteriën stoppen zich op in het afvoerputje. Deze en anders substanties stromen vrijelijk door de pijpen.

Net als een afvoer, kan je lymfesysteem verstopt raken en leiden tot allerlei aandoeningen; pijnlijke borsten, vermoeidheid, eczeem, huidproblemen, koude ledematen, opgezwollen buik, hoofdpijn, lichaamsstijfheid en een verzwakt immuunsysteem. (1).

Regelmatig de afvoer schoonmaken voor een goed behoud van deze functie, is een sterke strategie om verstopping te voorkomen.

De vele voordelen van een gezond lymfesysteem

De voordelen van een goed functionerend lymfesysteem zijn bijna te veel om op te noemen, maar hier volgt een greep:

  • Verbetert de ademhaling, en bloedsomloop
  • Verbetert coördinatie
  • Brengt zuurstof naar weefsels
  • Versterkt het immuunsysteem op
  • Reguleert de bloeddruk
  • Stimuleert de stofwisseling, verbetert schildklierfunctie
  • Vermindert cellulite
  • Verbetert vertering en ontgifting
  • Werkt anti-aging
  • Verlicht nek- en rugpijn
  • Versterkt spieren
  • Verbetert de vetspiegel in het bloed
  • Geeft het lichaam meer kracht
  • Meer mentale kracht

Je kunt je voorstellen dat een gereinigd lymfesysteem je energie behoorlijk opvijzelt en dat het je algehele gezondheid absoluut ten goede komt.

Maar op welke wijze kan je het lymfesysteem reinigen? Onderstaand tref je 6 manieren aan op welke wijze je dit kunt doen:

Echtpaar-wandelt-in-het-bos

Beweeg regelmatig

Een van de makkelijkste, maar meest onderschatte manieren om je lymfesysteem te verbeteren is beweging. Je hoeft je niet perse uit te sloven op de sportschool. Het type beweging maakt eigenlijk niet zoveel uit –of je nu danst met je kinderen, flink wandelt met de hond, jogt, de ramen lapt- je stimuleert de gezondheid van je lymfesysteem en verbetert zo de immuunfunctie.

Een adequate zuurstoftoevoer naar weefsel en cellen is onmisbaar voor een goede gezondheid en zeker voor een gezond immuunsysteem. Het kan zelfs kanker voorkomen. Beweging stimuleert de bloedsomloop en zorgt voor het onmisbare transport van zuurstof naar cellen en weefsel. Het tegenovergestelde gebeurt ook: een gebrek aan beweging leidt tot een opstapeling van toxinen in spieren. Tumoren floreren in een zuurstofarme omgeving en deze conditie bevordert de invasie van kanker en zijn groei. (2)

Niet voor niets wijzen steeds meer studies uit dat veel zitten dodelijk is.

Een uitstekende manier om het lymfesysteem te zuiveren is door te springen op een trampoline. Door middel van een mini trampoline kan je dit ook binnenshuis doen. Door te springen worden giffen als het ware uit organen en spierweefsel getapt! Een geweldige manier om te ontgiften. Meer informatie over mini trampolines tref je aan op Flexbounce fitness trampolines. 

In kankerinstituten in Amerika is trampolinespringen een onderdeel van alternatieve therapieën. Trampolinespringen is direct gerelateerd aan het immuunsysteem en het lymfestelsel. Het lymfestelsel is het verdedigingssysteem tegen infectie, virussen, bacteriën en ziekte. Het bestaat voornamelijk uit vocht en weefsel. Als het lymfesysteem goed functioneert dan verwijdert het gifstoffen die we uit onze omgeving opnemen, tevens voert het dode cellen weg, kankcercellen, vastgezette proteïnen, bacteriën en zware metalen. Een slecht werkend lymfesysteem wordt geassocieerd met veel ziektesymptomen waaronder stijfheid, slechte adem, lichaamsgeuren, depressie, kanker, hoge bloeddruk, chronische vermoeidheid, multiple sclerosis, lage rugpijn, artritis, hoofdpijn, obesitas, hartziekten, eczeem en andere huidaandoeningen.

Gebruik technieken om stress te verminderen

meditating_shirt

Vermindering van stress verbetert de lymfestroom in je lichaam (3) 

Manieren zijn pilates, ademhalingsoefeningen, stretchen en zorgen voor een goede houding.

Dit zijn goede technieken om angst en stress te verminderen, maar verbeteren ook het immuunsysteem. Dit komt omdat ze congestie verminderen en circulatie en ontgifting juist verbeteren, door het hele lichaam heen. Als lymfen stagneren bouwen pathogene substanties, ontstekingsmarkers en cellulair afval zich op. Dit alles veroorzaakt chaos in het immuunsysteem en leidt tot een achteruitgang van de gezondheid. (4) 

Kruiden kunnen ook ingezet worden om stress effectief te verminderen. Een viertal kruiden staan bij uitstek bekend om hun stressverminderende eigenschappen:

  • Basilicum: krachtige antioxidant die niet alleen stress vermindert, maar ook de glucosespiegel verlaagt en hoofdpijn, spijsvertering en ontsteking aanpakt.
  • Panax Ginseng (Aziatische ginseng): werkt als een anti-depressivum, verbetert het geheugen en energieniveau.
  • Ashwagandha: heeft hetzelfde effect als panax ginseng.
  • Golden Root (Rhodiola): verbetert de mentale prestaties, vermoeidheid, stress en depressie.

Het lymfesysteem zou voor de afvoer van giffen en voor de ultieme reiniging moeten zorgen. De stressreductietechnieken moedigen de ontspanning én samentrekkingen van spieren aan, zodat de afvoer van giffen en afval uit o.a. organen ondersteund wordt. Een simpele stretchoefening in de ochtend is een makkelijke manier op de circulatie van dit systeem op gang te helpen.

De manier van ademhalen is ook belangrijk. Als we eraan denken om goed en diep te ademen door de hele dag heen, bevorderen we de intrapectorale druk die voldoende zuurstof aan onze cellen levert. (5)

Vaak genoeg raakt ons lichaam traag, vanwege zittend werk, bukken, kinderen oppakken, was vouwen, bukken en alle alledaagse dingen. De ribbenkast is een enorme lymfatische pomp en essentiëel voor de doorvoer van lymfevocht. Een goede (zit) houding verwijdert alle factoren die lymfevaten belemmeren en faciliteren een goede en onbelemmerde zuurstoftoevoer naar de cellen. Ook is het –net als beweging- de opstart in de verwijdering van afval- en gifstoffen. (6)

Transpireer dagelijks

sweat

Een sleutelmechanisme bij het verwijderen van giffen is transpiratie. Inspannende activiteit waaronder soms ook intense beweging verbetert dan ook de lymfefunctie. De sauna verhit de interne spieren en organen en verwijderen afval. Deze manier biedt echt voordelen voor lichaamsdetoxificatie.

Eet voeding die ontstekingsremmend is

granaatappelsap

Sommige voeding werkt ontstekingsremmend, vooral fruit en groenten. Ze hydrateren het lichaam en creëren een alkalische omgeving. En daar kunnen we ons voordeel mee doen, omdat pathogenen niet goed aarden in een zo’n omgeving. De consumptie van vers en gezond voedsel helpt pathogenen te verwijderen, die het lymfevocht kunnen stagneren. De betere voeding om het lymfesysteem te zuiveren is rood fruit en dito groenten. 1)( Zoals: granaatappel, cranberries, bieten, manjistha (‘rode wortel’), kersen en frambozen. (meer voeding die ontstekingsremmend –en pijnstillend- is)

Deze voeding stimuleert de lymfefunctie en helpt gal te verdunnen. Voldoende omega3-vetzuren is ook cruciaal om ontsteking en infectieverspreiders aan te pakken, om te voorkomen dat het immuunsysteem verzwakt raakt.

Vooral als je ouder wordt zijn gezonde voeding en vetten vereist om de immuunresponse te temperen. Lymfevaten in het maag-darmkanaal zijn erg kwetsbaar als gevolg van ongezonde voeding. Deze lymfevaten zijn deels verantwoordelijk voor de vorming van triglyceriden en cholesterol, omdat ze vetten en lipiden vervoeren. Ontstekingsremmende voeding eten heeft nog meer voordelen dan de verwijdering van opgebouwde gifstoffen in het lymfesysteem; het vermindert de kans op obesitas en cardiovasculaire aandoeningen.

Je lichaam borstelen

borstelen

Je lichaam borstelen is een boost voor de bloedsomloop en daarom ook voor je lymfestroom en ontgifting. Transpiratie is een manier, maar borstelen helpt ook de afvoer van gifstoffen. Dode huidcellen borstel je weg, en ook de afvalstoffen. De zweetklieren worden gestimuleerd, poriën gaan open en onderliggende lymfecirculatie wordt zo ondersteund. Dit versterkt het immuunsysteem. Het borstelen heeft nog een voordeel: het verbetert de kwaliteit van je huid. Borstel richting je hart.

Drink voldoende water

glas-water

Hydratatie is de sleutel naar een gezonde en goede functie van het lymfesysteem. Het lymfevatenstelsel bestaat voor ongeveer 95% uit water.

Het drinken van citroenwater is een geweldige ontgiftingsstrategie! Het hydrateert niet alleen, maar moedigt ook een alkalische omgeving aan.  Het reinigt ook de lever en geeft veel energie.

Bronnen lymfesysteem

  1. Lifespa
  2. Ncbi-articles/PMC4354455/
  3. Ncbi-articles/PMC4173698/
  4. Ncbi-articles/PMC3312397/
  5. Lymphatic network
  6. Goedgezond.info
Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *