12 tips voor een gezonde levensstijl

Een gezonde levensstijl is zeer belangrijk voor meer vitaliteit, plezier en een optimale gezondheid. Om je hiermee op weg te hebben we 12 tips op een rijtje.

 

1. Begin met een goed ontbijt
Sla het ontbijt niet over, want dat is de eerste maaltijd na een lange nacht. Je lichaam heeft energie nodig om de dag te beginnen. Door het ontbijt komen je darmen en de spijsvertering op gang. Als je niet ontbijt, is de verleiding groter om later op de dag ongezonde tussendoortjes te nemen.

2. Eet langzaam
Volgens sommigen hét geheim van slank blijven: kleine porties eten en vooral langzaam en bewust eten. Schep dus minder op; je hebt veel minder nodig dan je denkt en iets meer nemen kan later ook nog. Eet rustig, kauw langzaam en geniet bewust van elke hap.

3. Eet gevarieerd
Gezond eten is gevarieerd eten. Door de variatie krijg je veel verschillende voedingsmiddelen, en zo genoeg van alles wat je lichaam nodig heeft, binnen. En zo krijg je genoeg van alles binnen. Om meer variatie in je eten te brengen is het handig om de bekende schijf van 5 te gebruiken. Probeer in ieder geval niet iedere dag hetzelfde te eten.

4. Bereid met beleid.
Gebruik weinig olie en vet bij het koken, verhit de vetten kort en verwarm groenten niet te lang. Zo behoud je de natuurlijke smaak van het eten en komen er geen schadelijke stoffen vrij.  Neem afscheid van kant-en-klaarmaaltijden en afhaaleten. In deze maaltijden zit veel suiker, zout en verzadigd vet.

5. Drink vooral water
Heb je liever iets met een smaakje, neem dan bijvoorbeeld (kruiden)thee of spa rood in plaats van zoete frisdranken. In een liter coca cola zitten bijvoorbeeld maar liefst 40 klontjes suiker!

6. Evenwichtig eten
Gevarieerd eten betekent ook dat je af en toe iets ongezonds mag nemen. Belangrijk is dat je dit weer in balans brengt. Heb je ‘s middags een frietjes met veel mayonaise of tussendoor chocolade gegeten, zorg dan dat je ‘s avonds weer matigt en minder van het ongezonde of vette eten neemt. Alles mag, zolang je het maar weer in evenwicht brengt.

7. Nooit genoeg groente en fruit
Dat groente en fruit gezond zijn, is geen verrassing. Ze bevatten immers veel goede voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Bovendien bevatten ze weinig calorieën en geven ze een vol gevoel. Voor een gezond leven mogen groente en fruit dus niet ontbreken. Probeer daarom dagelijks twee ons groente en 2 stuks fruit te eten. Groene bladgroente is supergezond; probeer eens een groene smoothie.

8. Eet regelmatig
Voor je spijsvertering is het belangrijk om regelmatig te eten. Drie hoofdmaaltijden per dag is een goede basis, maar het kan ook helpen om vaker op een dag een minder grote maaltijd te nemen. Zo voorkom je dat je tussendoor ineens trek krijgt en zin hebt in bijvoorbeeld chips of koekjes. Toch trek, neem dan een paar gezonde tussendoortjes zoals rauwe cacao, noten of gedroogde zuidvruchten of probeer eens deze boerenkoolchips, heerlijk en nog gezond ook!

9. Gebruik verse kruiden
Verse kruiden zijn een prima alternatief voor zout in een  maaltijd. Dille doet het bijvoorbeeld heel goed bij vis en met een paar blaadjes basilicum wordt iedere pasta een ware traktatie. Maar wist je dat je met kruiden ook je gezondheid een handje kan helpen? Het bevorderen van de spijsvertering of het onderdrukken van hoest. Alles is mogelijk, als je de juiste kruiden kiest.

10. Eet een of enkele dagen vegetarisch
Eieren, noten of tofu zijn bijvoorbeeld goede vleesvervangers en smaken ook nog eens heerlijk in gerechten.

11. Ontspan!
Heb je veel stress in je leven? Compenseer het dan door ook regelmatig te relaxen.

12. Ga sporten!
Bij voorkeur dagelijks minstens een half uur beweging. Geen tijd? Probeer dan eens trampoline springen in huis of zomers in je tuin. Begin de dag bijvoorbeeld met een trampoline workout.

Bron: www.freshmix.nl

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *