CLUKS fitness trampoline

Trampoline springen is goed voor ontspanning. Door te bouncen kan je alle stress van je af bouncen. Trampoline springen is goed voor het lichaam omdat je lichaamshouding hierdoor verbeterd en je spieren sterker worden. Ook krijg je hier een betere balans door.

Trampoline springen komt overeen met de CLUKS, dit staat voor Coördinatie, Lenigheid, Uithoudingsvermogen, Kracht en Snelheid.

Coördinatie

Door te springen op de trampoline heb je balans nodig, dit hoort bij coördinatie. Als je geen balans op de trampoline hebt is het lastig om recht te springen en heb je meer kans om eraf te vallen. Bij de Flexbounce zit een extra steun, zodat mensen die meer moeite hebben met de balans vinden ook gemakkelijk kunnen trainen. Een fitness trampoline wordt dan ook wel eens bij voetbaltrainingen ingezet om de coördinatie van spelers te verbeteren.

Lenigheid

Door het springen op een fitness trampoline gebruik je al je spieren en gewrichten, zonder dat het belastend is. Doordat je al die spieren en gewrichten gebruikt word je ook een stuk flexibeler. Dit heb je bij een sport als turnen wel nodig!

Uithoudingsvermogen

Door al deze voordelen die je in de inleiding gelezen hebt kan je begrijpen dat het niet alleen kan helpen bij een sport, maar ook bij het herstellen van een blessure of om spieren extra te trainen. Door te springen in verschillende ritmes kan je trampoline springen ook gebruiken voor het verbeteren van je conditie. Conditie heb je bij bijna alle sporten nodig, dus is een fitness trampoline een handig hulpmiddel.

Kracht

Je hebt kracht nodig om op de fitness trampoline te springen. Als je geen kracht levert sta je na een paar keer bouncen weer stil. Daarom moet je je spieren blijven aanspannen en gebruiken en dit kost kracht. Door de verschillende oefeningen die je kan doen met de Flexbounce heb je ook zeker kracht nodig, soms wil je hoger op de fitness trampoline springen, vervolgens moet je je voeten anders neer zetten. Al deze kleine veranderingen tijdens het springen kosten veel kracht, dat merk je na de eerste paar minuten springen al en dan denk je meteen weer na over het kopje ‘uithoudingsvermogen’.

Snelheid

Met de Flexbounce kan je een grote variëteit aan oefeningen doen in een zeer korte tijd. Hiermee bouw je  snelheid op, dit kan je bij veel sporten erg goed gebruiken zoals bijvoorbeeld hockey.

Fitness trampoline en de CLUKS

De CLUKS komen in elke sport voor, alleen gaat het bij de ene sport meer over snelheid en kracht en bij de andere meer over lenigheid. Maar het kan ook over kracht en uithoudingsvermogen gaan en voor bijna alle sporten heb je coördinatie nodig. Deze CLUKS kan je dus verbeteren door de Flexbounce te gebruiken.

 

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *