Ochtendrituelen

Ochtendrituelen

1. Haal een aantal keren diep adem
Haal een aantal keren diep adem zodra je wakker wordt. Word je bewust van je ademhaling, je omgeving, Je gevoelens en gedachten. Hoe voel je je? Is je geest kalm of woelig? Breng jezelf in het moment door je op je ademhaling te richten, een gebed of een mantra te herhalen. Wees dankbaar voor een nieuwe dag.

2. Lach
Zodra je wakker wordt: wees dankbaar en glimlach! Buddha zei niet voor niets: “Je bent wat je denkt.” Dus probeer altijd positief de dag te beginnen en optimistisch in het leven te staan.

3. Mediteer
Maak tijd vrij voor je favoriete meditatie, zoals stilte meditatie of mantra meditatie. Het hoeft niet lang te zijn, zoals vijf minuten is al een goed begin. ’s ochtends tijd vrijmaken voor meditatie is niet alleen verkwikkend voor je geest, maar geeft jezelf ook op een onderbewuste niveau de boodschap dat je een overvloed aan tijd tot je beschikking hebt. Je voelt je de rest van de dag minder gehaast en gestrest.

4. Focus op het positieve
In plaats van te denken over werk gerelateerde problemen en andere stressvolle zaken, probeer te bedenken waarvoor je op dat moment in je leven dankbaar kunt zijn. Zeg tegen jezelf ,misschien zelfs hardop, dat het een geweldige dag gaat worden en probeer om dat niet rationeel te benaderen maar het ook echt te voelen. Het mooiste van iedere ochtend is, is dat het weer een nieuwe start is waarin jij zelf bepaalt hoe je je gaat voelen die dag. Want ook dat heb je zelf in de hand. Wijs jezelf op dingen waar je trots op kunt zijn, het is een simpele manier om je zelfvertrouwen te vergroten en je een positief gevoel te geven.

5. Drink warm water
Water is een goede manier om je lichaam op te starten. Vele mensen zweren erbij, het drinken van een lauw glas water op de nuchtere maag. En terecht het zet je spijsvertering in werking en spoelt gifstoffen uit je lichaam en zo gaat al je energie beter stromen. Drink bij voorkeur 2 glazen water, je kunt eventueel citroen hieraan toevoegen.

6. Zorg voor beweging
De ochtend is het moment bij uitstek om aan lichaamsbeweging te doen. Of je nu gaat gaan hardlopen of liever kiest voor yoga, of gewoon een ommetje met de hond doet, door te bewegen hou je niet alleen je conditie op peil, maar zorg er ook voor dat er endorfinen in je hersenen vrijkomen. Deze geluksstofjes zorgen ervoor dat je je lekkerder in je vel voelt en meer energie hebt tijdens de rest van de dag. Wees dankbaar voor je lichaam, want het is je voertuig in dit leven. Weinig tijd of wil je niet de deur uit, ga dan eens trampoline springen.

7. Eet mindful
Bereid je ontbijt met aandacht en neem de tijd. Eet met je volledige bewustzijn, eet langzaam en kauw goed. In het begin lijkt het misschien saai, maar je merkt al snel dat je je eten ook echt gaat proeven en ervan geniet. Ga ook bewust om met de inhoud van je ontbijt: kies voor voedzame en verse ingrediënten, die niet alleen je lichaam maar ook je geest positief voeden. Wees dankbaar voor elke hap. Zorg voor niet teveel afleiding en leg de krant een keertje weg.

8. Zorg voor voldoende nachtrust
Ga op tijd slapen zodat je uitgerust aan je dag kan beginnen. Zorg ervoor dat je je niet teveel meer inspant voor het slapen gaan. Je lichaam heeft dan minder prikkels waardoor je makkelijker in slaap kan vallen.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.