planken flexbounce

De Plank is een isometrische oefening vooral gericht op de rechte buikspieren (Rectus Abdominis) de dwarse buikspier (Transversus Abdominis) en de diepliggende rugspieren (Erector Spinae). Een Isometrische oefening betekent dat de spieren zich aanspannen zonder samen te trekken. De Plank, ook wel Hoover genoemd en is momenteel een van de meest populaire fitness oefeningen voor sterkere corespieren (spieren rond romp en bekken). Planken kan heel leuk zijn en je krijgt snel goede resultaten! Daarnaast is Planken goed voor het hele lichaam. Het beste is om het elke dag een keertje te doen, het hoeft niet lang. Als je dit maar vaak genoeg doet krijg je een prachtig getraind lichaam, want alle spieren worden namelijk tijdens deze oefening aangespannen. Nu kan de normale plank positie nog wel eens saai worden dus wij hebben 5 leuke plank variaties voor jou!

 

Planken met schouder tik

Je begint in de normale plank positie, nu ga je met je linker hand je rechter schouder aantikken, vervolgens doe je hetzelfde met je rechter hand. Blijf zo recht als een plank, je heupen en rug blijven recht, als er een glas water op je rug zou staan mag die er niet afvallen!

 

Zijkant plank

Je begint weer in de normale plank. Zet je benen bij elkaar, je hielen moeten elkaar raken, leun naar links, tegelijkertijd strek je je rechterarm naar het plafond, je kan je rechterarm ook in je zij zetten. Als je in deze positie stabiel staat ga je je heup omhoog en omlaag bewegen, probeer zo ver mogelijk te komen. Bij deze oefening staan je spieren goed op spanning!

 

Planken met Hip Dips

Start in de normale plank, probeer je heupen naar rechts te bewegen, je hoeft de grond niet te raken, probeer je boven rug wel weer zo recht mogelijk te houden. Kom weer terug in de normale plank en beweeg nu met je heupen naar links. Na een paar herhalingen voel je deze heel goed!

 

Spring plank!

Jumping Jacks kent iedereen, je staat recht op en tijdens het springen spreid je je armen en benen. We gaan nu het zelfde doen, alleen dan in een plank en zonder armen, anders gaat het mogelijk pijn doen… Start in de normale plank positie, spring met je benen wijd, vervolgens spring je weer dat je benen bij elkaar komen.

 

Plank Hero

Ook voor deze variatie begin je in de normale plank. Nu doe je je linker arm naar voren en je rechter been omhoog, dit doe je tegelijkertijd. Je staat in een superman houding. Na een paar seconden wissel je om.

 

Planken wordt door deze variaties meteen een stuk leuker. Probeer ze allemaal! Herhaal dit een paar keer per week en je gaat verschil zien!

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.