Lekker die schoenen uit en op die blote voeten lopen, zelf vind ik het heerlijk. Gewoon op straat lekker lopen, of in het gras. Sommige zeggen zelfs dat het goed is om op blote voeten hard te lopen, anderen zeggen dat het niet goed voor je is.

Er zijn voor- en nadelen van het lopen en sporten op blote voeten. We zetten ze voor je op een rijtje:

Nadelen van het sporten en lopen op blote voeten

Het nadeel van het dragen van schoenen, is dat de spieren in de voeten zwakker worden. Bij het lopen op blote voeten worden alle spieren weer gebruikt en getraind. Dit geldt niet alleen voor de spieren in de voet, maar ook voor bijvoorbeeld de kuitspieren. Verder is de grond ook niet altijd schoon, dus het is niet voor iedereen gezond. Hier kunnen dus kleine risico’s aan vast zitten, zoals in het ergste geval een infectie.

Voordelen van het sporten en lopen op blote voeten

Uit een onderzoek uit 2007 is gebleken, bij het vergelijken van voeten van de moderne mens met 200 jaar oude skeletten, dat de mens voor de uitvinding van de schoen gezondere voeten had dan hij nu heeft. Ook is men er in 1991 al achter gekomen dat kinderen die schoenen dragen, een veel grotere kans hebben platvoeten te krijgen. Hoe komt het dat het lopen op blote voeten zo gezond kan zijn? Hier worden verschillende antwoorden op gegeven.

Al duizenden jaren oud is de ‘voetenreflexologie’ en afkomstig uit China en India. Hierbij worden de zenuwbaaneinden gestimuleerd onder de voeten. Dit kan gebeuren met bijvoorbeeld massages, maar ook door het op blote voeten lopen op verschillende gronden. Het is een alternatieve geneeswijze waarbij men er vanuit gaat dat het hele lichaam gestimuleerd kan worden door stimulering van verschillende plaatsen op de voeten. Volgens de reflexologie zou het lopen op blote voeten dus goed zijn voor het hele lichaam.

Het kan erg gezond zijn om te lopen op blote voeten. Als je op blote voeten loopt worden de voetspieren en de botmassa versterkt. Ook vinden sommige mensen het gewoon fijn om op blote voeten te lopen. Sommige beschrijven het als een massage, omdat de schokdemping beter is beter op deze manier, dit komt omdat je dan op je voorvoet land. Helaas is hier niet veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Maar ook het lopen op blote voeten kan ervoor zorgen dat je je concentreert op waar je mee bezig bent, op zoiets simpels als je voortbewegen. Ook ben je gericht op wat je voelt en wat zich aandient in de wereld. Dit kan ontspannend en aardend werken.

Wist je trouwens dat je voeten 200.000 zenuwuiteinden bevatten?

Sporten op blote voeten

Sommige sporten worden sowieso al op blote voeten uitgevoerd, denk aan judo of karate en ook wordt er tegenwoordig steeds meer gedanst op blote voeten. Tegenwoordig gaan mensen ook vaker hardlopen op blote voeten en dit kunnen we bijna al een trend noemen. Er zijn in de Verenigde Staten zelfs al paden in de natuur die speciaal voor “blootvoetlopers” zijn. Dan kunnen mensen gewoon lopen zonder zich zorgen te maken of er glas of andere scherpe dingen liggen.

Ook kan je als hardloper voor de ‘Five Fingers Shoe’ gaan, dit is een schoen die om je voet zit, maar het lijkt net als of je op je blote voeten loopt/rent. Hierdoor kan je altijd op alle plekken rustig hardlopen.

Wij adviseren om op de Flexbounce Fitness Trampoline altijd met blote voeten te springen of eventueel met “anti-slip” sokken. Hierdoor is de demping beter, kans op blessures kleiner, maar bovenal geeft het een nog heerlijker gevoel!

Deel dit:
4 antwoorden
  1. Mille
    Mille zegt:

    Is er ook onderzoek gedaan over spierpijn die daarbij voorkomt?

    Ik heb wel eens last van mijn voet bovenop aan de buitenkant, vraag me af of dat erg is of er gewoon op duidt dat mijn voeten sterker aan het worden zijn.

    Hoop dat jullie daar ook wat over hebben gevonden. Ik vind het namelijk geweldig om gewoon op sokken te kunnen sporten!

    Beantwoorden
    • Team Flexbounce
      Team Flexbounce zegt:

      Hi Mille, dank voor je reactie en leuk dat je hiermee aan de gang gaat. Het is wel belangrijk om de oefeningen langzaam op te bouwen zodat het lichaam kan wennen aan de nieuwe bewegingen. Als je hier meer over wilt lezen, dan is het boek whole body barefoot van Katy Bowman een aanrader. Het boek geeft een goede theoretische uitleg en veel praktische oefeningen om je voeten te versterken.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.