Heb je last van darmproblemen, dan heb je waarschijnlijk al veel uitgeprobeerd om dit onder controle te krijgen. Veranderingen in levensstijl, dieet, medicatie of supplementen… Omdat de oorzaak van darmproblemen bij iedereen anders is zal ook de oplossing niet voor iedereen hetzelfde zijn. Wel geldt over het algemeen dat regelmatig bewegen bijdraagt aan een betere darmwerking. En hiervoor hoef je echt niet uren per week de trainen in de sportschool.

Onderzoek toont aan dat een gemiddelde tot flinke lichamelijke inspanning de typische klachten van prikkelbare darmen zoals krampen, een opgeblazen gevoel, constipatie en diarree aanzienlijk vermindert.  In het onderzoek waarvan onlangs de uitkomsten gepresenteerd werden in het American Journal of Gastroenterology werden ruim honderd volwassenen met symptomen van een prikkelbare darm onderverdeeld in twee groepen. De eerste groep werd na de start van de test direct onderworpen aan een half uur tot een uur beweging per dag, drie tot vijf dagen in de week. Na drie maanden werd de balans opgemaakt. Maar liefst 43% van de deelnemers rapporteerde een aanzienlijke daling van de klachten die voortvloeiden uit de geprikkelde darm.

Angela: “Mijn dochtertje Fien is een slechte eter. Fruit en groenten zijn nauwelijks aan haar besteed. Bovendien is ze een rustig meisje. Toen ze 3 jaar oud was, kon ze al uren knippen, plakken, kleuren en dromen. Lief! Maar het gevolg van al deze rust, gebrek aan vezels en beweging was wel dat ze last kreeg van obstipatie. Pijn in de buik, moeizame ontlasting en een bezoekje aan de huisarts voor een laxeermiddel. Het was een heel getob. Totdat… er een trampoline in de achtertuin kwam. Elke dag sprong Fien, met heel veel plezier. Elke dag kon ze hoger springen. En elke dag verbeterde haar stoelgang. Tot haar klachten compleet voorbij waren.”

Joy: “Ik heb echt gemerkt dat bewegen goed is voor de stoelgang.  Eerder had ik altijd last van extreme verstoppingen en toen werd door de dokter geadviseerd om te gaan paardrijden of te gaan trampolinespringen. Ik heb daarop een fitness trampoline aangeschaft, en dat heeft gelukkig enorm geholpen. Ik heb bijna geen klachten meer.”

Flexbounce trampoline

Wil jij ook op een leuke manier je gezondheid verbeteren? Onze trampolines worden afgesteld op gewicht en sprongkracht en zijn makkelijk in gebruik. Lees er hier meer over.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.