winterblues

De ultieme tips tegen de winterblues

Alhoewel we middenin de feestdagen zitten en deze tijd van het jaar voor veel mensen garant staat voor veel plezier en gezelligheid, hebben de wintermaanden ook hun keerzijde. Veel mensen krijgen in deze tijd namelijk last van de winterblues: een sombere stemming tijdens de donkere maanden van het jaar. De winterblues is niet zo ernstig als een winterdepressie. Bij winterdepressie, een Seasonal Affective Disorder, hebben mensen een depressie tijdens de wintermaanden. De winterblues is hiervan de minder ernstige variant, maar veel meer mensen rapporteren hier last van te hebben. De donkere dagen, het sombere weer en het kale landschap zijn allemaal factoren die mensen somber kunnen stemmen. Gelukkig hoef je niet in het buitenland te overwinteren om de wintermaanden goed door te komen. Wij delen de 5 ultieme tips tegen de winterblues.

#1 Daglichtlamp

Het is niet helemaal duidelijk waarom zoveel mensen te kampen hebben met de winterblues, maar er zijn veel aanwijzingen dat het gebrek aan natuurlijk daglicht een belangrijke rol speelt. Door dit gebrek aan zonlicht gedurende de dag wordt onze hormoonhuishouding verstoord en maken we te weinig vitamine D aan. Dit alles is van invloed op onze stemming, eetlust, zelfvertrouwen en ons slaap-waakritme. Gelukkig zijn er tegenwoordig erg effectieve daglichtlampen die het tekort aan blootstelling van licht enigszins kunnen compenseren. Het aanbod is breed, maar zoek vooral een lamp die geen UV-straling bevat en die voldoende intensiteit heeft. De lampen zijn leverbaar met wit of met blauw licht en in diverse prijsklassen verkrijgbaar.

#2 Beweging

Keer op keer blijkt uit onderzoeken dat beweging een essentieel onderdeel is bij het voorkomen en herstellen van depressiviteit. Bewegen houd je fit en gezond en tijdens het sporten maak je endorfine aan, ook wel het gelukshormoon genoemd. Daarnaast zorgt sporten er ook voor dat de gedachten worden verzet en dat is vaak hoognodig. Hoe je beweegt is minder van belang. Doe dus vooral wat je leuk vindt om zoveel mogelijk in beweging te komen. Dat kan een bezoek aan de sportschool zijn, maar ook een dagelijkse routine op de fitness trampoline.

#3 Vitamine D bijslikken

Ons lichaam zit ingenieus in elkaar, maar sommige functies vereisen toch wat extra zorg en aandacht. Zoals de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine maken wij in ons lichaam aan onder invloed van zonlicht dus je kunt je voorstellen dat we in deze donkere maanden aanzienlijk minder vitamine D aanmaken. Een tekort aan vitamine D merk je aan klachten als oververmoeidheid, futloosheid, spierpijn en gewrichtsklachten. Vermoed je een tekort? Laat dan jouw bloed onderzoeken en slik eventueel supplementen om jouw vitamine D niveau weer op peil te brengen.

#4 Ga naar buiten

Alhoewel het misschien aantrekkelijker is om de hele dag binnen te blijven, is het juist in deze tijd van het jaar heel belangrijk om naar buiten te gaan. Zo krijg je toch nog wat natuurlijk daglicht op je gezicht en haal je direct een frisse neus. Maak een extra ommetje ‘s middags, plan een gezellige boswandeling in dit weekend of ga lopend naar de stad. Elke minuut in de frisse buitenlucht is mooi meegenomen.

#5 Eet goed en gevarieerd

Het is natuurlijk altijd belangrijk om gevarieerd en gebalanceerd te eten, maar juist in de donkere maanden van het jaar kun je wel wat extra vitamines en mineralen gebruiken om je weerstand een boost te geven. Een verkoudheid ligt op de loer en die kou vergt veel van jouw lichaam. Eet dus zo gezond en gevarieerd mogelijk voor een goede weerstand tegen fysieke en mentale klachten.

 

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *