goede nachtrust

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor onze gezondheid en ons dagelijks functioneren. Tijdens de slaap krijgen lichaam en geest de gelegenheid om zich te herstellen. Hierdoor staan we ‘s ochtends fris en uitgerust op, klaar voor een nieuwe dag. Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mensen kampen met slaapproblemen; ze kunnen maar moeilijk in slaap komen, worden gedurende de nacht vaak wakker of voelen zich na een nacht slapen nog steeds niet uitgerust. Gelukkig kun je zelf veel doen om jouw nachtrust te verbeteren. Zo kan trampolinespringen bijdragen aan een goede nachtrust. Ja, echt waar!

goede nachtrust

Het belang van een goede nachtrust

Om overdag optimaal te kunnen presteren, is het belangrijk om ‘s nachts goed te herstellen en uit te rusten. Tijdens de slaap worden de gebeurtenissen van de dag verwerkt en krijgt ons lichaam de broodnodige rust. Een slechte nachtrust of een korte nacht slapen heeft direct effect op ons functioneren. Je voelt je na een woelige of korte nacht vaak moe, lusteloos, geïrriteerd en je kunt je slecht concentreren. En dat is slechts na één nacht slecht slapen. Op de lange termijn heeft een slecht slaappatroon verregaande gevolgen. Een slecht slaappatroon kan leiden tot depressieve gevoelens, mindere weerstand, verminderde motorische vaardigheden en zelfs diabetes.

Gelukkig kun je veel doen om jouw nachtrust te verbeteren. Een vast slaappatroon zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw lichaam weet wat het moet doen. Vermijd blauw licht in de avond, dim de lampen en neem een kop warme thee of melk om het lichaam optimaal voor te bereiden. Maar ook wat je overdag doet, kan bijdragen aan een betere nachtrust. Zo is wat je overdag eet en drinkt van invloed op de slaapkwaliteit en kan fysieke inspanning de slaapkwaliteit aanzienlijk verbeteren.

Trampolinespringen voor een goede nachtrust

Het klinkt misschien gek, maar fysieke inspanning overdag zorgt echt voor een betere nachtrust. Sporten, zoals trampolinespringen, zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt, dieper slaapt én een betere slaapkwaliteit hebt. Dit blijkt uit diverse onderzoeken. Het maakt daarbij niet uit in welke mate je actief bent. Of je nu intensief traint of net de eerste stapjes op de trampoline zet: zolang je de work-out aanpast aan jouw niveau heeft het sporten zeker effect voor de nachtrust. Ga niet trampolinespringen vlak voor je gaat slapen, dat geeft het lichaam namelijk energie en verhoogt juist de alertheid. Maak er een vaste gewoonte van om overdag de tijd te nemen voor een goede work-out. Zo zijn de hartslag, de bloeddruk en het adrenalineniveau tegen bedtijd weer op het normale niveau.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *