Iedereen is ooit beginner geweest en starten met een nieuwe sport is tegelijkertijd spannend en ook best uitdagend. Want hoe begin je en waar moet je op letten? Met de fitness trampoline is dit niet anders. Natuurlijk kunnen we bijna allemaal wel trampolinespringen. Als kind deden we vaak niets liever en als je eenmaal het ritme te pakken hebt, ben je al een flink eind op weg. Maar toch wil je graag zo effectief mogelijk trainen en de beginnersfouten vermijden. Daarom delen wij 10 tips voor beginners op de fitness trampoline.

#1 Doe een goede warming-up

Een goed begin is het halve werk. Voor bijna elke activiteit is het belangrijk om een warming-up te doen. Een warming-up zorgt ervoor dat de spieren en gewrichten worden opgewarmd en worden losgemaakt, maar zorgt ook voor een goede doorbloeding en een stijging van de hartslag en temperatuur. Zo loopt het lichaam alvast warm en is het voorbereid op de bewegingen. Met een warming-up verklein je de kans op blessures en spierpijn.

#2 Begin rustig aan

Als je niet bekend bent met de fitness trampoline of weinig hebt gesport in het verleden, doe het dan heel rustig aan. Raak bekend met de trampoline en span je vooral niet teveel in. Je wilt natuurlijk geen blessures oplopen of te hard van stapel lopen.

#3 Start met beginnersoefeningen

Wij deelden eerder al 5 beginnersoefeningen op de fitness trampoline. Deze oefeningen komen veel terug in diverse routines en vormen een goede basis. Als je deze oefeningen onder de knie hebt, kun je beginnen met wat eenvoudige workouts of kun je deze combineren tot een leuke persoonlijke workout.

#4 Sport niet direct na het eten

Zoals bij de meeste sporten, is het ook bij het trampolinespringen belangrijk om niet te kort na het eten te beginnen aan een workout. Je spijsvertering heeft energie nodig en daar helpt direct sporten niet bij. Wacht dus minstens een half uur met sporten.

#5 Neem de tijd voor goede balans

Sporten op een trampoline is voor veel mensen een heel nieuwe ervaring en het kan dan ook een uitdaging zijn om een goede balans te vinden als je net begint. Neem dus de tijd om stabiel te staan en gebruik je armen om een goede balans te vinden. Pas als je stevig staat, kun je voorzichtig beginnen met moeilijkere oefeningen. Gelukkig werk je met de fitness trampoline wel iedere keer weer aan verbeterde balans en coördinatie en daar heb je in alle aspecten van je leven profijt van.

#6 Spring hoger

Alhoewel je als beginner eigenlijk de voeten niet veel van de trampoline afhaalt en je met de health bounce al werkt aan goede balans en een mooi ritme, ben je uiteindelijk erg gebaat bij hogere sprongen. Je werkt actief aan vetverbranding, fitness en spierversterking door de voeten van de trampoline te laten komen en de oefeningen intensiever te maken. Een paar oefeningen waarbij je de voeten actief optilt, vind je hier en hier.

#7 Kies de juiste elastieken

Iedere gebruiker van de fitness trampoline is anders. Daarom is het belangrijk om de fitness trampoline af te stellen op jouw persoonlijke gewicht en sprongkracht. Dit wordt gedaan met de juiste elastieken om de perfecte balans, elasticiteit en spanning te geven. Laat je hierover informeren bij aankoop en test goed uit of de elastieken bij jou passen en je het maximale uit de trampoline haalt.

#8 Laat de trampoline in het zicht staan

Een goede nieuwe gewoonte bouw je op door deze zo vaak mogelijk te herhalen. Om het trampolinespringen een nieuwe gewoonte te maken, is het belangrijk om dit vaker te doen. Plan de oefeningen een aantal keer per week in en laat de trampoline in het zicht staan. Alhoewel deze makkelijk op te bergen is, word je meer verleid tot sporten als je deze direct beschikbaar hebt.

#9 Laat je inspireren op YouTube

Als je thuis een fitness trampoline hebt, kun je wel wat inspiratie voor oefeningen gebruiken. Gelukkig vind je op YouTube een bron aan inspiratie voor elk niveau. Zo vind je oefeningen voor een sterke core, maar ook complete workouts voor gevorderden.

#10 Doe een cooling down

Net zoals een warming-up belangrijk is voor het sporten, is een cooling down belangrijk na het sporten. Een goede cooling down is eigenlijk het omgekeerde van een warming-up. Je probeert het lichaam tot rust te brengen. De hartslag, bloeddruk en temperatuur worden verlaagd en de bloedcirculatie herstelt zich tot een normaal niveau. Daarnaast bevordert een cooling down de afvoer van afvalstoffen uit de spieren en hierdoor heb je minder kans op stijfheid en blessures.

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *