warming up

5 tips voor een goede warming-up voor het trampolinespringen

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt voor nagenoeg alles en dus ook zeker voor een stevige workout. Voordat je begint met hardlopen, tennissen, yoga of trampolinespringen is een goede warming-up dan ook onmisbaar. Maar hoe warm je jouw spieren nu op voordat je jouw oefeningen op de fitness trampoline gaat doen? Wij delen vandaag 5 handige tips voor een goede warming-up voor het trampolinespringen.

Waarom een warming-up?

Voor aanvang van elke intensieve activiteit is het belangrijk om het lichaam voor te bereiden. Een warming-up zorgt ervoor dat de spieren en gewrichten worden opgewarmd en worden losgemaakt, maar zorgt ook voor een goede doorbloeding en een stijging van de hartslag en temperatuur. Zo loopt het lichaam alvast warm en is het voorbereid op de bewegingen. Met een warming-up verklein je de kans op blessures en spierpijn. Een goede warming-up hoeft niet moeilijk te zijn of erg lang te duren. Het is niet het meest uitdagende onderdeel van de workout, maar het kan zeker leuk zijn en met deze tips zorg je voor een optimale warming-up.

#1 Zorg voor een bij de sport passende warming-up

Het spreekt voor zich dat het belangrijk is om de spieren op te warmen die je gaat gebruiken. Zorg dus voor een bij de sport passende warming-up. Als je gaat trampolinespringen is het belangrijk om het hele lichaam op te warmen en niet alleen de schouders of de benen. Natuurlijk is een algemene warming-up, waarmee je jouw lichaam rekt en de circulatie op gang brengt, ook belangrijk, maar vergeet dus zeker niet om het lichaam voor te bereiden op de bewegingen die gaan komen.

#2 Maak de warming-up niet te kort of te lang

Het kan best een aantal minuten duren voordat het lichaam optimaal is voorbereid op het sporten en helemaal is warmgelopen. Neem dus zeker de tijd voor een warming-up, maar overdrijf het ook niet. Een té lange warming-up kan namelijk het lichaam al uitputten en de uiteindelijke prestatie doen afnemen. Bij het trampolinespringen zal dit minder erg zijn dan wanneer je aan duursport doet, maar je moet zeker niet al je kruit verschoten hebben voor je begint met de daadwerkelijke oefeningen. Je voelt zelf waarschijnlijk goed aan wanneer je lichaam klaar is voor meer inspanning.

#3 Integreer de warming-up in de oefening

Laat het lichaam alvast wennen aan de oefeningen door de warming-up onderdeel te maken van de oefening. Langzaam bouncen op de trampoline zorgt ervoor dat het lichaam opwarmt en laat de spieren alvast wennen aan de bewegingen. Je lichaam warmt zo wel op, maar de beweging is niet belastend voor het lichaam en het verbetert ook de prestatie als je uiteindelijk met de oefeningen begint.

#4 Doe de warming-up direct voor het sporten

Het is belangrijk om met warme spieren te beginnen met sporten. Wacht na de warming-up dus niet te lang voordat je in beweging komt. Heb je toch nog even wat tijd te overbruggen? Houd je spieren dan warm met warme kleding of lichte bewegingen om warm te blijven en de doorbloeding op gang te houden. Dit wordt ook wel een passieve warming-up genoemd.

#5 Ga aan de slag met deze oefeningen

Ben je op zoek naar een warming-up specifiek voor de fitness trampoline? Leuke fitness trampoline oefeningen met een ingebouwde warming-up vind je in het artikel ‘5 leuke fitness trampoline workouts voor gevorderden‘. Is dit net wat te heftig of ben je in de stemming voor een wat makkelijkere workout? Neem dan een kijkje bij de video’s die zijn gedeeld in het artikel ‘5 leuke fitness trampoline workouts om af te vallen‘. Hier vind je ook enkele workouts die minder intensief zijn en wat beter geschikt zijn voor beginners. Ben je op zoek naar een goede video met alleen een warming-up? Dan is deze video van JumpSportFitness een aanrader.

 

Deel dit:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *